国際人権法の理論と実践

担当教員

寺谷 広司

配当学期・曜日・時限

冬学期  水曜6限

内容・進め方・主要文献等

人権の実現は今日の国際社会における主要な目標となっているが、その保障のあり方に関しては、大いに争われている。このゼミでは、この問題をより理論的に、そして実際的観点から考察しようと考えている。

 このゼミは、@文献購読形式、A講義形式、B自由報告形式の3つを組み合わせつつ進めていく。@Bについては、報告者を決めて行う。

@文献購読については、今のところ、 Michael Ignatieff, Human Rights as Politics and Idolatry , 2001; S. Shute and S. Hurley (ed.), On Human Rights: The Oxford Amnesty Lectures 1993 , 1994  という法哲学・政治思想に関連する作品から部分を抜き出して教材とする予定だが、希望者の関心分野に応じて文献を追加・確定していきたい。

A講義形式として考えているのは、主として日本の国際人権受容に関する内容である(私が別途担当している「国際人権法」と部分的に重複するが、より討論の要素を加味したい)。

B自由報告については参加者の希望を聞いて内容を確定していきたい。参加希望者は、初回に自分が関心のある報告内容について希望を述べること。主題は「人権」に関わるならどのようなものでも構わず、また、詳細が決まっている必要はない。

 国際人権に関する理論的考察を踏まえて、日本の状況について一般的な議論と結びつけて語ることができ、さらに自分自身の関心を説得的に発信していけるようにするのが、このゼミの目標である。

  少人数であることを予想しているが、人数によって方式も変わってくるので初回に一緒に計画を立てたい。個性溢れる学生の参加を期待している。

 

Human rights have become more deeply entrenched in our contemporary
world, but the debate continues as to how these ideals might be
realized. In this class, we attempt to examine this problem from both a
theoretical and a practical viewpoint.
This class consists of three parts:

1) Reading: Extracts from
Michael Ignatieff, Human Rights as Politics and Idolatry, 2001
S. Shute and S. Hurley (ed.), On Human Rights: The Oxford Amnesty
Lectures 1993, 1994
These materials may be added to, depending on the participants'
interests and preferences.
2) Lecture: Lectures will be given on human rights in Japan, followed by
discussion.
3) Presentation by the participants: The participants are expected to
state their own particular area of interest at the first class. No
detailed plan is required.

The purpose of the class is to enable the participants to argue the
issues from a more theoretical perspective, to consider more deeply
Japan's situation in respect of the issues, and to develop more rigorous
arguments on the issues of particular interest to themselves.
The schedule of the class depends on the number of participants, and
will be decided at the first session.
Students with a great deal of personality are especially welcome.

教材等

上記参照。

成績評価の方法

出席点による。

関連項目